Menu

Pionier - kompendium wiedzy

Różne zdjęcia do inspirowania się:














Zdjęcia skautoramowe z pionierki (klik)


Gry na zbiórkę

1. „Ratunek”

Celem gry jest opanowanie węzła ratowniczego. Zaczynami od tego, że pionier uczy zastęp właśnie tego węzła. Następnie harcerze dobierają się dwójkami i każdy z graczy przywiązuje się do drzewa kawałkiem liny tej samej długości, stosując węzeł ratowniczy. Zadaniem jest unieruchomienie konkurenta, przygniatając go liną do drzewa (biegają na około drzewa mając „przywiązać” kolegę do drzewa, nie dając przywiązać siebie).


2. „Mistrz węzłów”
Celem gry jest nauczenie się, jak największej ilości węzłów. Pionier demonstruje zastępowi kilkanaście prostych węzłów. Gdy już wszyscy je opanowali, zastęp ustawia się w jednej linii. Każdy ma w dłoni kawałek sznurka o długości około 1,5m. Na gwizdek pioniera, gracze mają minutę na zawiązanie dowolnego węzła. Po upływie tego czasu, kolejno prezentują węzły. Muszą znać ich nazwę i zastosowanie. Jeżeli dwóch zawodników ma ten sam węzeł, walczą oni na chusty a przegrany odpada z gry. Gdy wszyscy już zaprezentują swoje węzły, rozwiązują je i pionier daje sygnał do ponownego wiązania, z tym że nie można już powtórzyć węzłów, które były wcześniej zawiązane. Gra toczy się, aż zostanie tylko jeden mistrz, bądź też zabraknie pomysłów na węzły.

3. Przećwiczyć z zastępem rozkładanie namiotu. Jak najszybciej potrafimy rozłożyć namiot? (Stoper w ręku)

4. Nauczyć zastęp węzłów, a następnie zrobić mistrzostwa każdy z każdym kto szybciej dobrze zawiąże. System odwrotny niż normalnie - walczymy o tytuł najgorszego - ta osoba w nagrodę robi coś śmiesznego (pamiętamy o stylu harcerskim) (patrz książeczka wywiadowcy str. 200-204)

5. Zastęp buduje szałas (patrz książeczka wywiadowcy str. 219)

6. Zastęp robi półkę (patrz książeczka wywiadowcy str. 204)

7. Zastęp konserwuje i porządkuje sprzęt zastępu (patrz książeczka wywiadowcy str. 206-211

8. Zastęp robi makietę obozowiska zastępu (platforma. kuchnia, stół) można wykorzystać zwykłe wykałaczki i klej.

9. Zastęp rysuje plan konstrukcji obozowych (patrz książeczka wywiadowcy str. 211)

10. Nauczyć zastęp kilku sposobów łączenia żerdek (patrz książeczka wywiadowcy str. 212)

11. Posprawdzać swoje podstawowe wymiary (patrz książeczka wywiadowcy str. 211. Nauczyć zastęp jak ścinać drzewo (musicie oczywiście mieć pozwolenie) (patrz książeczka wywiadowcy str. 214)

12. Wykonać z zastępem młotek z drewna ( za pomocą świdra) 13-215)

13. Przepalanie sznurka- kto pierwszy przepali sznurek. Dzielimy zastęp na 2/3 osobowe grupy i ich celem jest rozpalenie ognisk i przepalenie sznurka zawieszonego na jakiejś wysokości.